Интересна тема. И аз понаписах малко, с уговорката че не знам в подробности огранизацията на общинската администрация, нито пък в детайли съществуващото законодателство. Възможно е част от дадените предложения вече да съществуват, а друга да са невъзможни заради законите в България.
Иска ми се общината да отговаря на три важи критерия: Проста и ясна структура, отговорност и отчетност.
Администрация:• Преглеждане и оптимизация на общинската администрация:
o Трябва да отговаря на три критерия:
Проста и ясна организация, с ясни правомощия и отговорности
Носене на персонална отговорност
Прозрачност и отчетност
o Премахване на дублиращи се длъжности.
o Въвеждане на електронно управление – всички дейности в общината да бъдат извършвани електронно, и всички необходими документи да бъдат достъпни по електронен път.
o Изграждане на информационна база данни на общината, която да е достъпна за всички отдели на общината. За да знае лявата ръка какво прави дясната. Връзка с останали държавни институции.
o Месечно отчитане на ръководителите на различните дирекции. Съставяне на ясни критерии за оценяване на дейността им.
o Ясни правила за издигане и развитие в общинската администрация. Ясни правила за сформиране на заплащането. Бонуси за добро представяне.
o Повишаване на капацитета на общината, чрез привличане на специалисти.
o Специална програма за стажанти.
o Създаване на нов сайт на общината.
o Нулева толерантност към корупцията.
Бюджет:• Балансиран бюджет – колкото са приходите, толкова и разходите.
• Задължителна отчетност. Кристална прозрачност.
• Програмен бюджет – парите в бюджета да се харчат по определени програми, с ясни цели и критерии за оценка. На пример създаване на 4-годишен план за ремонтиране на тротоарите.
• Поръчките на общината да стават чрез ясен и прозрачен конкурс. Общинските лица избрали победителят да са материално отговорни, за това как той ще си свърши работата. Съответно бонуси за качествено свършена работа.
• Преглеждане на дейността на общинските фирми. Ако дадена дейност може да се извършва и от частна фирма, тя да бъде приватизирана.
• Ако се наложи увеличаване на приходите – преразглеждане на данъчната оценка на имотите в посока на горе.
Благоустройство: • Създаване на модерен и отворен градоустройствен план, достъпен в интернет. Бъдещите капиталови разходи на общината да са тясно обвързани с този проект.
• Карта на кадастъра, достъпна в интернет.
• Да се залага на качеството – по добре 100 м добре направен път, от колкото 200 м калпав.
• Задължително съгласуване на различните ремонти, за да не се налага разкопаване на туко що асфалтирани пътища.
• Преглеждане на общинската собственост – какво има, какво не е нужно и от какво има нужда, съответно продажба на ненужното и купуване на нужното.
• Създаване на служба за следене на техническото ниво на изпълнение на дадени обществени поръчки. Създаване на единни технически изисквания – примерно всички тротоари в града в града да отговарят на един критерии, за да не се получава такава огромна разлика в различните ремонти.
• Създаване на специална общинска фирма, която да ремонтира сгради, паметници на културата или опасни сгради. Първо предупреждаване на собственика и глоба, при липса на раздвижване в рамките на няколко месеца, ремонтиране на сградата, чрез обществена поръчка. След това сметката се връща на собственика умножена по коефициент 0.3. Начисляване на месечни, достатъчно високи лихви. Ако лихвите и направените разходи надвишат пазарната оценка на имота (извършена от външна фирма), конфискуване в ползва на общината и след това предлагане на търг. Това би трябвало да реши проблема с рушащите се стари сгради и безконечните имотни спорове. Възможно е първоначално дейността на тази фирма, да бъде ограничена териториално. Тя се самоиздържа и управлява самостоятелно.
• Определени улици да имат защитен характер – примерно части от Александровска, и да не се допуска разваляне на архитектурният ансамбъл. (Жалко, че това вече е допуснато, но все пак може да се спре по нататъшно разрушаване).
• Максимално използване на европейските фондове.
• Продажба на общинската земята, върху която са построени повечето блокове на собствениците. Не мисля, че има някакъв смисъл общината да държи подобни имоти. Събраните средства, да бъдат използвани за капиталови разходи или за закупуване на други важни имоти – примерно за пробив на някоя улица или имот предназначен за много-етажен гараж.
• Крайно време е общината да се грижи за вече построеното от нея, а не да очаква то само да се грижи за себе си – примерно спирките. Впрочем, средствата за поддръжка на спирките, може да дойдат ако те се отдадат под наем на агенции за реклама.
Трафик • Преброяване на всички възможни парко-места. Разграфяване на възможните, създаване на синя зона за центъра, преброяване на изоставените коли. Лепване на лепенка за предупреждение, че колата трябва да бъде разкарана. Ако това не бъде направено до няколко месеца – вдигането на колата и продаването й на авто-морга.
• Слагане на колчета или полусфери, за да не се паркира там където не трябва.
• Изграждане на модерна вело-инфраструктура с помощта на Евро-фондовете.
• Довършване на започнатите булеварди, като "Родина" например.
• Специално внимание към тротоарите. Както вече споменах – ремонт по график.
• Слагане на нова пътна маркировка, но този път трайна. Преразглеждане на наслаганите табели.
• Ремонт на съществуващите подлези, строеж на нови.
• Ако държавата откаже да се заеме – кандидатстване по европейска програма за нов Околовръстен път.
• Построяване на общински паркинги.
• Недопускане нови жилищни имоти да използват в проектите си вече заети парко-места.
• Забрана на паркирането на най-натоварените улици и булеварди.
• Поставяне на камери по главните пътни артерии. Глоби за нарушителите.
• Глобяване на кални автомобили.
Околна среда и зеленина• Всяка една зелена площ да бъде включена в кадастъра като отделен имот. Общината трябва да отделя пари за поддръжката на всяка една от тях, спрямо класификацията. Т.е. поддръжа на определено зелено пространство, а не като цяло.
• Задължително изискване, новите сгради с плосък покрив да имат „зелен покрив”. Данъчни отстъпки за определен период от време, за сгради направили подобен ремонт. Направа на покрива на общината по подобен начин като демо - версия. След това и за всички останали общински имоти.
• Създаване на специален фонд към общината, занимаваща се със санирането на блокове. Проучване на всички възможности за решаването на този проблем. Възможен пилотен проект.
• Нови планове за съществуващите паркове. Изграждане на нови в крайните квартали.
• Стимулиране на хората по някакъв начин да се грижат за пространството около блока, примерно чрез предоставянето им на дадена зелена площ, срещу данъчни стимули. Засаждане на повече цветя. Винаги съм си мислил, че е много подходящо на входа на Русе да има рози. Все пак това е един от символите на България.
• Организиране на мащабно пролетно почистване.
• Лекции и часове в училищата и детските градини за необходимостта от обществена хигиена.
• Глоби за нарушителите.
• Преброяване на съществуващите нелегални сметища и премахването им.
• Преустройство на Кея и свързването му с Парка на Младежта. Закупуване на съществуващи имоти там и преустройството им за обществени нужди или пък за финансови приходи.
• Решаване на проблема с бездомните кучета. По-строг контрол за собствениците на кучета.
• Изграждане на нови градски чешмички.
... Следва продължение.
