Страници: 1 ... 39 40 [41] 42 43   Надолу
  Изпечатай  
Автор Тема: Русе някога и сега  (Прочетена 447751 пъти)
0 Членове и 4 Гости преглежда(т) тази тема.
ystoyanov
Hero Member
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 667



Профил WWW Ел. поща
« Отговор #600 -: октомври 12, 2014, 11:25:36 »

Паметникът на моряка в Русе е издигнат през 1930 г. в двора на Флотската казарма, където е бил щабът на Дунавската флотилия.  Разрушен е през 60- те години. Възстановен е през 1999 г. на високия дунавски бряг в непосредствена близост до Военния клуб. Оттогава по създадена вече традиция всяка година тържествата по случай основаването на ВМС започват от Русе.
„От тук започва българското морячество“- гласи надписът на паметника. С издигането на български флагове на подарените от Русия параходи на 12 август 1879 г. е създадена Дунавската флотилия. Това поставя началото на Военноморските  сили  на България

pamet1930 & now.jpg
Русе някога и сега
* pamet1930 & now.jpg (721.03 KB, 2015x1662 - видяно 1590 пъти.)
Активен
Русенец
Hero Member
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 1844


Профил Ел. поща
« Отговор #601 -: октомври 13, 2014, 12:40:16 »

А къде е Флотската казарма?
Активен
ystoyanov
Hero Member
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 667



Профил WWW Ел. поща
« Отговор #602 -: октомври 13, 2014, 08:31:04 »

Ами след 1944 става ДОСО, после ОСО, Предказармена подготовка на младежта, Воинтех, а преди десетина години целият имот бе продаден на фирма "Мултикомерс"- печатница "Русе прес":
http://www.ruseonline.info/smf/otoaeto/e-koa-ea/msg13850/#msg13850
Активен
vesel
Hero Member
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 2331


Профил Ел. поща
« Отговор #603 -: октомври 14, 2014, 08:52:21 »

Паметникът много прилича на оригиналния, което е хубаво. Жалко само, че не са издигнали и мачтата. Гледам, че и пояс има някакъв. Може би са решили, че това са неща, които лесно биха били откраднати в настоящето ни  Embarrassed
Активен
ystoyanov
Hero Member
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 667



Профил WWW Ел. поща
« Отговор #604 -: април 17, 2015, 12:01:30 »

Сладкарница "Тетевен" е позната на няколко поколения русенци. През 1914 г. Братан Ревенски от Тетевен купува сградата на бившия хотел "Булевард" от Андрея Тюрио. Той я преименува хотела на Гранд хотел "Тетевен", като на приземния етаж устройва прочутата сладкарница "Тетевен" в типично виенски стил. Тя се превръща в най- известната сладкарница в града. Сладкарница "Тетевен" работи 80 години, като остава изключително популярна, въпреки смяната на собствеността и оцелява дори при промяната на социалния строй от капитализъм към социализъм. Днес обаче, "традициите не са това, което бяха". На нейно място има магазин за козметика...

Teteven.jpg
Русе някога и сега
* Teteven.jpg (2055.32 KB, 3403x1175 - видяно 1416 пъти.)
« Последна редакция: април 17, 2015, 12:03:54 от ystoyanov » Активен
Русчуклия
Hero Member
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 1391



Профил
« Отговор #605 -: април 17, 2015, 01:58:55 »

Прави впечатление колко е повдигнато нивото на паважа. За съжаление разликата между изящната дограма на първата снимка и сегашните безлични алуминиеви профили е показателна за манталитета на днешните русенци, сравнен с този на предците им...
Активен
RG
Jr. Member
**
Неактивен Неактивен

Публикации: 51


Профил
« Отговор #606 -: юни 05, 2015, 04:20:05 »

Не съм сигурен дали точно в тази тема е мястото за въпроса ми, но за по-подходяща не се сещам.
 
Точно на входа към лимана има едно място на кея, което е вдадено навътре във водата. Сега масово се използва от въдичарите. Интересното е, че върху тази издадена във водата площадка има къси остатъци от два жп коловоза.






Релсите видимо са стари - т. нар. "лек тип", които не се използват отдавна (за пример само ще вметна, че релсите от т. нар. "лек тип" в участъка Русе - Бяла са подменени още през 1949г. с по-тежкък тип - 49kg/m, каквито се използват и до днес).
Прерових галерията на Йовчо Стоянов и открих две снимки, които има вероятност да са от същото място.
За първата пише, че е от 1926г. и ми се струва, че е правена точно от това място (не се сещам за друго място на кея, което да изглежда по този начин). За съжаление се вижда само края на площадката и не е ясно има ли ги релсите по това време:


Втората показва корабът Искър до някаква стена, която също наподобява тази вдадена навътре площадка с бетонни стени (останала част на кея е изградена от каменни блокове, каквито не се забелязват на снимката):


От горните ми разсъждения си правя плахия извод, че тази площадка би трябвало да съществува от поне 80-90 години.
Впоследствие, площадката е залята с допълнителен слой бетон, при което от релсите е останала да се вижда само най-горната част.

Някой има ли идея каква е била целта на това съоръжение?
Активен
ystoyanov
Hero Member
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 667



Профил WWW Ел. поща
« Отговор #607 -: юни 09, 2015, 05:06:28 »

Тази "вдадена" част от кея е вертикална кейова стена, строена през 20-те г. на ХХ в. Тя е специално построена за нуждите на параходите по това време- за по-лесна товаро-разтоварна дейност и най-вече за товарене на въглища, тъй като чрез понтоните е било много неудобно- при липсата на кранове е трябвало да се пренасят (на гръб от докери) въглищата чак до понтона и оттам да се товарят на парахода. Същото се отнася и за превозваните товари. Вероятно за това е имало прекарани жп или дековилни релси, за да се улесни достъпът до самите параходи. С развитието на техниката и съоръжаването на пристанището с кранове, тези релси, а и самата вертикална кейова стена стават излишни и не се използват. Имам снимка от строежа на вертикалната кейова стена от книга за историята на пристанището и като се върна в България след месец (в началото на юли), ще я кача. Но там релсите също не се виждат- вижда се скелето на новостроящата се вертикална стена.
Активен
dim1
Jr. Member
**
Неактивен Неактивен

Публикации: 74



Профил
« Отговор #608 -: юни 10, 2015, 10:29:22 »

Някой може ли да качи информация за къщата на Буров ? Знам ,че е почнал ремонт  и нищо повече...
Активен
RG
Jr. Member
**
Неактивен Неактивен

Публикации: 51


Профил
« Отговор #609 -: юни 11, 2015, 01:00:39 »

Благодаря на ystoyanov за отговора. Ще чакам снимката.

В интерес на истината не съм мерил междурелсието. Изглежда нормално (1435 mm) и в никакъв случай не е дековилка (600 mm).
Очевидно, коловозите са поставени там за да се осигури възможност за директно претоварване между кораб и вагони. По пътя на логиката тези два коловоза би трябвало да са били свързани с близката жп линия. И точно тук изниква въпроса - защо е било нужно коловозите да са построени перпендикулярно на реката, с всички произтичащи от това неудобства?

Нормално, жп коловозите се разполагат успоредно на корабната стоянка. По този начин след претоварването на един вагон цялата композиция се измества малко напред или назад и следващия по ред вагон застава срещу кораба. Маневреният локомотив се намира в единия край на композицията и от време на време само я бутва/дръпва няколко метра, без излишни разкачвания и т.н.
В нашия случай всеки обработен вагон трябва да бъде изтеглен на коловоз в близката гара, след което от друг коловоз да бъде взет и натикан следващия вагон за претоварване. Това неминуемо е свързано с голям брой излишни маневри, обръщане на стрелки и огромна загуба на време.
Освен това, двата коловоза са перпендикулярни и на жп линията, разстоянието до която е толкова малко, че за да бъдат свързани с нея e нужна крива с невероятно малкия радиус от около 50 m. По това време в БДЖ няма локомотиви с нормално междурелсие, които биха могли да се впишат в крива с такъв малък радиус. "Най-пластичните" манервени парни локомотиви на БДЖ са триосни и се вписват в криви с минимален радиус 140 m.
Единствената възможност да бъдат обслужвани тези "странни" коловози е да се използва двуосен парен локомотив. По това време в България има индустриални парни локомотиви с междуосие около 2 m, собственост на различни предприятия, мини и др., които биха могли да се впишат в тази крива. Това налага наличието на поне един такъв локомотив и в пристанище Русе.

Тези факти ме карат да мисля, че вероятно има друга, по-основателна причина всичко това да се случва по "трудния" начин.
Възможно ли е тази "вдадена" част от кея да се е използвала като някакъв вид допотопно съоръжение за товарене на вагони върху кораб, предшественик на жп ферибота от 1942г?
« Последна редакция: юни 11, 2015, 01:02:33 от RG » Активен
Berliner
Full Member
***
Неактивен Неактивен

Публикации: 115


Профил Ел. поща
« Отговор #610 -: юни 11, 2015, 09:30:13 »

Ot moeta kolekzija...
Snimkite sa ot 1916/1917

1a.jpg
Русе някога и сега
* 1a.jpg (276.39 KB, 1566x967 - видяно 1192 пъти.)
1b.jpg
Русе някога и сега
* 1b.jpg (203.31 KB, 1264x730 - видяно 1229 пъти.)
1c.jpg
Русе някога и сега
* 1c.jpg (165.99 KB, 812x518 - видяно 1165 пъти.)
1d.jpg
Русе някога и сега
* 1d.jpg (167.23 KB, 847x473 - видяно 962 пъти.)
1e.jpg
Русе някога и сега
* 1e.jpg (177.51 KB, 823x501 - видяно 1004 пъти.)
Активен
Berliner
Full Member
***
Неактивен Неактивен

Публикации: 115


Профил Ел. поща
« Отговор #611 -: юни 11, 2015, 09:45:09 »

i oshte 2

2a.jpg
Русе някога и сега
* 2a.jpg (258.02 KB, 1351x877 - видяно 987 пъти.)
2b.jpg
Русе някога и сега
* 2b.jpg (281.6 KB, 1623x1048 - видяно 1030 пъти.)
2bb.jpg
Русе някога и сега
* 2bb.jpg (112.18 KB, 832x503 - видяно 963 пъти.)
Активен
mitko_d
Full Member
***
Неактивен Неактивен

Публикации: 154


Профил
« Отговор #612 -: юни 11, 2015, 02:54:10 »

Съоръжението на снимката за което става дума се намираше  точно под музея на транспорта,не знам дали е запазено,не съм минавал там поне 15 години, служело е за зареждане корабите с въглища. На снимката която показвам се вижда задната част на корабите "Искър" и "Вит" и сградата от която се вижда малка част от показаната снимка.

под музея на транспорта  2.jpg
Русе някога и сега
* под музея на транспорта 2.jpg (1501.53 KB, 1647x1101 - видяно 1022 пъти.)
Активен
RG
Jr. Member
**
Неактивен Неактивен

Публикации: 51


Профил
« Отговор #613 -: юни 11, 2015, 02:57:15 »

Благодаря на Berliner за изключително ценните снимки! Те обаче не са от мястото за което говорим. Освен това са от Първата световна война, т.е. няколко години преди да бъде построена тази "вдадена" част.

Първите 4 снимки са от мястото, където днес свършва улица Арчар (успоредно на която е вървяла въжената линия на Захарната фабрика). Снимка номер 6 също е оттам, а за номер 5 не съм сигурен дали е от същото място.
Снимка номер 7 е от понтонния мост построен през Първата сетовна война, в края на днешната улица Мостова.

Така че, моята питанка си остава  Smiley


Активен
RG
Jr. Member
**
Неактивен Неактивен

Публикации: 51


Профил
« Отговор #614 -: юни 11, 2015, 03:09:08 »

Съоръжението на снимката за което става дума се намираше  точно под музея на транспорта,не знам дали е запазено,не съм минавал там поне 15 години, служело е за зареждане корабите с въглища. На снимката която показвам се вижда задната част на корабите "Искър" и "Вит" и сградата от която се вижда малка част от показаната снимка.

Дядо Митко, с тази снимка мисля, че реши казуса!
Ако това е бил начина за претоварване между вагони и кораб под гарата (която днес е музей) защо не същото да се е случвало и на мястото за което питах (на входа на лимана). По този начин отпада нуждата от крива с малък радиус, двуосни локомотиви и прочие трудности, за които писах по-напред.

Благодаря и на теб!
А мястото под музея през последните 15 години е променено до неузнаваемост.

ПП1    Сега и аз открих, че имам снимка, подобна на горната, която вероятно е по-отдавнашна, ама кой да се сети по-рано:



ПП2
Дядо Митко, имаш ЛС
« Последна редакция: юни 11, 2015, 03:35:03 от RG » Активен
Страници: 1 ... 39 40 [41] 42 43   Нагоре
  Изпечатай  
 
Отиди на:  

Страницата е създадена за 0.1 секунди с 26 запитвания. (Pretty URLs adds 0.015s, 2q)

Google e прегледал тази страница декември 06, 2019, 09:58:07