Страници: [1] 2   Надолу
  Изпечатай  
Автор Тема: Тунел под река Дунав  (Прочетена 6544 пъти)
0 Членове и 1 Гост преглежда(т) тази тема.
Русенец
Hero Member
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 1820


Профил Ел. поща
« -: декември 23, 2014, 11:28:34 »


Тунел под Дунав е по-целесъобразен от разширяване на моста при Русе
Изграждането на тунел под река Дунав между Русе и Гюргево е по-целесъобразно от реконструкцията и разширяването на Дунав мост, съобщи днес на пресконференция областният управител Стефко Бурджиев. Според него по това ново съоръжение може да се насочи и трафика на товарни автомобили.

Бурджиев смята, че това решение е по-добро, заради остарялата конструкция на моста и изчерпването на възможностите му. Припомняме, през изтичащата 2014 г. бяха отбелязани 60 години от пускането в експлоатация на съоръжението. То е проектирано по него да се движат камиони с натоварване на осите до 5 тона, а днешните тежкотоварни автомобили са с до 10-12 това осево натоварване, изтъкна още Бурджиев.

Той припомни, че е лансирал идеята още през предходния си мандат и не се отказва от нея, макар и към момента тя все още да е на ниво добро пожелание и мечта. В подкрепа на схващането си областният управител изтъкна още, че през 2019 г. трансевропейски скоростен влак трябва вече да достига до Букурещ и наличието на тунел между Русе и Гюргево ще позволи той да идва и до тук, тъй като градът ни е част от европейския трансграничен регион Русе-Гюргево.

До края на януари пък се очаква окончателно да е готов проекта за изграждането на естакада над кръговото движение пред Дунав мост, по която да преминават товарните автомобили и да не предизвикват задръстване по бул. „България“.
http://ruse.topnovini.bg/node/561311

Тунелът е една доста скъпа конструкция и към момента ми звучи съвсем нереалистично. От друга страна, ние сме на важен транспортен коридор, според мен тепърва в Източна Европа ще започнат да се градят подобни масивни конструкции, за да се подобри инфраструктурата (почти) до нивото на западната.

Share this topic on DiggShare this topic on FacebookShare this topic on GoogleShare this topic on Twitter

Активен
vesel
Hero Member
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 2298


Профил Ел. поща
« Отговор #1 -: декември 23, 2014, 11:29:26 »

Хайде преди да се отдаде на сладки мечти, областният да се хване и да реши проблема с път І-5. Като начало да намери начин да го приведе в нормално състояние - настилка, габарит, хоризонтална и вертикална маркировка. Не е лошо и да се постави въпроса докога община Русе ще поддържа част от републиканската пътна мрежа ( бул "България") със свои средства? На всичко отгоре тоя път не е приет за експлоатация, както му е реда. След като свърши тези "елементарни" нещица така наречения областен може да коментира и проект за космодрум, ако иска  Cool
Активен
Русенец
Hero Member
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 1820


Профил Ел. поща
« Отговор #2 -: декември 27, 2014, 01:38:37 »

Идеята тук не е да обсъждаме областния управител и лошото състояния на пътищата. Smiley
Ясно е, че има много злободневни проблеми за решаване, ясно е, че към момента тунели, космодруми и т.н. звучат нереалистично.
Тук става въпрос за нещо друго - за възможността вместо втори мост или разширяване на моста (нещо, което съм убеден, че ще се случи), да бъде построен тунел. Както казах, при всички положения, сегашният мост не е достатъчен, въпрос на време е да се предприеме нещо, тунел е един от вариантите.
Активен
n00b
Hero Member
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 2068


Профил WWW
« Отговор #3 -: декември 27, 2014, 08:31:04 »

Втори мост, лифт, тунел, чудно каква ли ще е следващата грандиозна идея...

И чудно как все никога не се намира финансиране за такива велики идеи...

Още по-чудно как винаги се пръкват около местни или парламентарни избори...
Активен
vesel
Hero Member
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 2298


Профил Ел. поща
« Отговор #4 -: декември 28, 2014, 10:23:41 »

Съжалявам Русенец, обаче са изключително дразнещи, поне за мен, част от изказванията на управляващите.
Активен
Русенец
Hero Member
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 1820


Профил Ел. поща
« Отговор #5 -: декември 29, 2014, 01:08:27 »

Всъщност и за мен!  Smiley
Аз затова се опитах да прокарам граница - между тъпотиите им; и между обективната необходимост в дългосрочен план.
Активен
vesel
Hero Member
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 2298


Профил Ел. поща
« Отговор #6 -: януари 04, 2015, 08:41:55 »

Добре... Да погледнем реално тогава  Smiley
Има ли някъде под реката тунел? Дори нагоре, където реката е по-тясна. Явно е скъпо занимание. Поддръжката мисля също е далеч от нищо (както може би си представя областния). Вентилацията и пожарната безопасност май би трябвало да са на доста високо ниво?
В крайна сметка всичко е въпрос на пари. Ако ги има, кеф ни тунел, кеф ни мост.
Нуждата наистина е голяма, обаче и българи, и румънци, не можем един тесничък стар мост да стопанисваме. Поредното доказателство по темата - http://www.ruseinfo.net/news_134337.html

И една статия от далечната 2007 година. Ей така, за да видим, че идеята за тунелче съвсем не е от скоро  Cheesy
http://news.ibox.bg/news/id_1501496758
Активен
Русенец
Hero Member
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 1820


Профил Ел. поща
« Отговор #7 -: януари 06, 2015, 02:42:02 »

В статията, която ти си пуснал за Силистра: "подземното съоръжение ще струва 50 милиона лева" и "първоначално фирмата имала намерение да строи висящ мост над реката на стойност 160 млн. евро". Не съм специалист по темата, но ако разликата в себестойността е такава, то изборът май е ясен, защото пропускателната способност май е еднаква. Иначе хората под Ламанша тунел направиха, че под Дунав ли? Стига да има повече сметка от мост разбира се...
Активен
vesel
Hero Member
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 2298


Профил Ел. поща
« Отговор #8 -: март 17, 2015, 10:51:47 »

Втори мост, лифт, тунел, чудно каква ли ще е следващата грандиозна идея...

И чудно как все никога не се намира финансиране за такива велики идеи...

Още по-чудно как винаги се пръкват около местни или парламентарни избори...

Не се наложи дълго да чакаме следващата идея.
Цитат
Прието е предложение за изграждане на плавателен канал между Русе и Варна
http://www.ruseinfo.net/news_136898.html
Активен
Orthodox
Hero Member
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 4637



Профил Ел. поща
« Отговор #9 -: март 19, 2015, 12:24:55 »

Още по въпроса.

Лично на мен ми изглежда в сферата на фантастиката, но пък какво ли не се случва по този свят. И все пак за такъв значим проект непременно трябва най-напред внимателно, отговорно и професионално да се преценят плюсовете и минусите за региона и страната, защото, веднъж реализиран, дълго ще присъства в пейзажа и както ползите, така и вредите от него ще са много дълготрайни.



Идея - 192 км плавателен канал Русе-Варна
17 март 2015

Предложение за изграждане на плавателен канал между Русе и Варна беше прието на заседание на Регионалния съвет за развитие на Северен централен регион.


На срещата присъстваха представители на всички пет области, включени в региона - Велико Търново, Габрово, Разград, Русе и Силистра, предаде "Фокус"

Председател на съвета е областният управител на Велико Търново проф. Пенчо Пенчев, освен него имаше и представители на академичните общности от посочените градове. Предложението за изграждане на плавателния канал беше втора точка от дневния ред и беше прието с 27 гласа „за” и 1 „въздържал се”.

Областният управител на Русе Стефко Бурджиев обяви идеята за екстравагантна, но много ползотворна за региона. Той обясни, че първите проучвания за нея започват през 1972 година.

Маршрутът на канала е 192 км. Като започва от Русе, преминава в близост до Разград и Русе и завършва във Варна. Стойността на проекта е 3,6 млрд. лв. Реализацията му не е осъществена поради невъзможността на държавата да го построи поради големината на разходите”, добави още Стефко Бурджиев.

Каналът, освен за развитие на речния и морския транспорт, ще служи и за напояване на плодородните почви в Добруджа и Лудогорието, както и за промишлено водоснабдяване на Северна България.

Той ще съкрати водния път от Западна и Средна Европа до Черно море, а икономическите ползи се изразяват в ускоряване на превоза на товари по воден път от Европа към Близкия и Средния изток и обратно.

Ще засили и използването на водния транспорт, който е екологичен и евтин.

След като предложението бе прието то ще бъде внесено в Министерски съвет. След това ще се търси финансиране от инвеститори или от Европейски съюз.

http://rousse.dir.bg/news.php?id=18688003



Иначе към момента под статията има 84 коментара, което е рядкост за новина в локална рубрика. Явно интересът към обекта, както и значението му, надхвърлят регионалното ниво. Това всъщност е обект от национален мащаб и даже има и трансгранични аспекти. Коментарите са в цялата гама от шегичките като тази на Тодор Колев ("Варна, пристанище на Шумен") през историческите ретроспекции за началото на идеята преди десетилетия до сериозните анализи и разсъждения относно различните страни на проекта - икономическа, финансова, екологична и др.
« Последна редакция: март 19, 2015, 12:36:40 от Orthodox » Активен

Smiley Четете и русенските теми във форума на SkyscraperCity!
n00b
Hero Member
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 2068


Профил WWW
« Отговор #10 -: март 19, 2015, 09:10:26 »

Ахах, вярно. Ама ме притеснява малко момента че нямат никаква фантазия вече, възкресяват стари призраци. Примерно това с лифта над Дунав ако и да е нелепо, поне беше свежо, а този канал Русе-Варна си е дъвкана тема от Живково време.

Сега разбира се пълни глупости са това. Тези 3 милиарда сигурно само за отчуждения ще отидат в по-голямата си част. После ей така се прави стотина километра канал в карстов терен с доста кофти на места денивелация. Сума ти помпи и шлюзове ще трябва да се направят, кой ще им плаща тока на помпите и кой ще ги подържа и как се избиват тези пари е отделен въпрос. Бе важното е предизборната патаклама да върви, имам чуството че тия се надпреварват да вадят тъпи идеи, това като абсурдите на конкуренцията с реиндустриализацията и наливането на държавни пари в национализиране на отдавна грохнали соц мастодонти.

Аз имам една съвсем извънземна космическа идея, ще взема да им я подхвърля преди следващите избори. Да вземат да направят накрая скоростния път Русе-Варна, който някой пак беше обещал да стане до 2020, това с утроения път за сметка на банкета е пълен ташак и замазване на положението. И ЖП трасето Русе-Варна да оправят и по възможност да не спират влака по това направление. Това защото според мен доста повече хора в крайна сметка го ползват, примерно аз ако ходя до Варна по принцип се качвам в колата, а не в яхтата.
Активен
RG
Jr. Member
**
Неактивен Неактивен

Публикации: 51


Профил
« Отговор #11 -: март 20, 2015, 02:31:03 »

Как е възможно професори, областни управители и т.н., които би трябвало да са сериозни хора, да си губят времето с дъвкане на тази абсурдна и неосъществима в днешно време идея? Колко по-прости и по-належащи неща не можем да направим, та опряхме до този канал. 
Няма да се учудя, ако утре някой даде идея за изграждане на кабинков лифт до Луната...
Активен
Русенец
Hero Member
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 1820


Профил Ел. поща
« Отговор #12 -: март 21, 2015, 01:59:44 »

Малко по темата:
Китайци искат да строят водния канал Варна - Русе
http://www.varna.utre.bg/2015/02/11/299924-kitaytsi_iskat_da_stroyat_vodnia_kanal_varna_ruse
Чакаме катарци, китайци, тях обикновено ги няма... Cheesy

Иначе аз лично продължавам да твърдя, че тунел под Дунава не е непосилна задача, докато канал Русе-Варна си е пълна утопия.
Активен
n00b
Hero Member
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 2068


Профил WWW
« Отговор #13 -: март 22, 2015, 02:30:50 »

Дали тунелът е добра или лоша идея, не знам. Мен лично ми допада, но съм песимист по отношение на реализацията. Имайки предвид че днес ни беше заявено че Хемус ще се строи с парите, които държавата си върне от КТБ, т.е няма да се строи, тогава какво остава за въпросния тунел, поне в близко бъдеще. Както и да е, странното е че лично аз съм виждал нещо, което ужасно силно много наподобява нашия теоретичен тунел. Ще разкажа за това възможно най-описателно, въпреки че не ме бива да описвам, но ще гледам да избягвам да правя изводи. Интересно ми е какви ще са вашите, защото съм го разказвал на други хора и съм чувал противоречиви мнения. Имам и снимки някъде, за съжаление в момента не мога да ги изкопая, а това щеше да помогне доста. Разбира се, мащабите са различни, така че ще трябва да разчитаме малко и на фантазията, за да го пренесем в нашата действителност.

Значи представете си държавата САЩ, по-скоро североизточната част, която граничи с Канада. По-голямата част от границата минава покрай Големите езера. Най-големият граничен град е Детройт. Въпросният се намира на границата между САЩ и Канада, дели ги една река (река е странно название на нещо, което на карта прилича далеч повече на изкуствен канал между две езера, но е река наистина - въпреки че се драгира редовно). Реката свързва две големи езера (за нашите мащаби едното езеро си е направо сладководно море с площта на Черно Море, ако не и по-голямо). Реката, точно при Детройт е с много сходни параметри с Дунав при Русе - около километър-два широка и средно поне десетина метра в най-дълбоката си част. Тя е плавателна, плават предимно фериботи и пътнически корабчета, но и шлепове и самоходки, зависи от сезона, защото зимата, корабоплаването им се сдухва като цяло.

От другата страна на Детройт има канадски град, не се сещам как се казваше, ако не се лъжа - Уиндзор. Въпросният канадски град е с по-малко население и от Русе или може би заедно с предградията си е грубо колкото Русе. Двата града не са точно един срещу друг, както не са точно един срещу друг Русе и Гюргево. Въпреки че на google maps сигурно нещата изглеждат различно, от центъра на Детройт, на отсрещният канадски бряг се виждат ливади...и тук таме някоя къща. Центърът на Уиндзор съответно е срещу някакви бивши индустриални райони в Детройт. Детройт е голям град, в разцвета си почти с 2 милиона души население, а днес - горе-долу два пъти по-голям от Пловдив като население. Западането му е ужасно, той е първият град в САЩ, обявил фалит, бившият символ на автомоболостроенето, сега една руина, населена предимно с чернилки (съжалявам за расизма), с огромна престъпност и места, които никой нормален човек не би посетил по туристически причини. Аз лично съм ги посещавал главно заради тези глупости покрай Еминем с осмата миля, карали сме по въпросния 8th mile road и по-навътре в гетата и личното ми мнение е че не бих го направил по тъмно колкото и да ми плащат. Сигурно не бих го повторил и по светло де. Имаше кошмарни гледки.

Сега това впечатление вероятно е грешно. В централната си част, Детройт е всъщност красив град и всъщност има и туризъм. Държавата е наляла малко пари за да го вдигне на крака, има едно надземно метро с много красиви гледки, централата на General Motors си е там, доста представителна, а самият център има прекрасна архитектура, на мен лично ми допада повече от тази в Чикаго, която си е суха и типично американска, дори на моменти ми допада повече и от тази в Манхатън. Просто има прекалено европейски елементи в град, в който няма нищо европейско и знаеш че всичко величествено е строено в периода 20-те до 70-те на миналия век. Почти всичко. Предполагам че има образци на по-ранна и далеч по-европейска архитектура, просто не е по-висока от 3-4 етажа. Обаче всичко е в някакво много странно състояние на застой. И дори в централната част, огромна част е запусната, все едно е падала бомба. Някои сгради просто се обитават примерно на 1/3 или 1/10 от капацитета си, други са изоставени и се рушат и гледката е ужасно тъжна. Детройт е едно от най-тъжните места, които съм виждал (Порто в Португалия е донякъде така, ама и там има далеч повече живец). Като паметник на едно по-добро време. Дори в централната част на Детройт има места които са отвратителни, това по български стандарти. Представи си паркинг в идеалния център, потънал в кал и боклуци около рухнали сгради в които никой не живее, барабар с просяци и бездомни песове. Пазачът на паркинга ни съветва да скрием навигацията в багажника, понеже не може да отговаря ако някой си я хареса. Реално всички американци които познавахmeе ни препоръчваха да си нямаме работа там, гледаха ни ужасно странно че сме решили да отидем в Детройт през уикенда взе едно сме умствено изостанали.

Иначе Детройт има прекрасен стадион, относително новопостроен (макар да не си падам по американски спортове), който ужасно много контрастира с околностите си. Всякакви паралели със спортната зала в Русе са случайни Smiley Дотам ходи и влакчето, people mover-а както му викат.

Речната част е странно едновременно облагородена, едновременно не - близо до сградата на GM е ужасно облагородено с кей, на който може да се разхождаш, но извън това, просто не е добра идея. На този кей е и корабчето, което би те разходило по реката и би се отбило до Уиндзор, стига да имаш канадска виза, която аз нямам, следователно не съм се разхождал.

Та Детройт самия град е символ на автомобилостроенето и на нещо което тотално се е сговнило. Силно индустриален град, чиято индустрия в по-голямата си част просто се е изпарила в един момент. Няма нито един български град със западнала индустриална зона, която поне малко да наподобява това, което е там. Това го казвам с идеята че всички запуснати индустриални зони изглеждат по един и същ начин навсякъде по света. Но там е просто прекалено. Просто нищо, никъде в България не може да се сравнява с това там. Онова е огромна разруха и можеш да я гледаш в продължение на километри и изглежда ужасно. Няма нищо в България, което на йота да се приближава до онази смразяваща гледка там. Просто няма. Тук, в индустриалните зони поне има тук-таме някое малко предприятие, някой оцелял завод, някоя бензиностанция, някой склад, там просто няма. Има огромна площ заета с изоставени заводи, няма пукнат човек и е ужасно призрачна гледка. Представи си нещо с мащабите на Нефтохим, което е изоставено. Сега си представи как караш покрай 2-3 такива неща едно до друго. Предградията, особено бедните, са същата работа. Цели изоставени квартали, където живеят 5-6 човека, останалото са изоставени къщи. Някои от тях подпалени и изгоряли. Самият 8th mile rd напомня силно на Ботевградско Шосе в София някъде в средата на 90-те, изненадващо колко сходни по целия свят са ламаринените тираджийски заведения, гадните полулегални бензиностанции и лъскавите мини-офисчета, които изглеждат супер нелепо на фона на всичко останало.

Детройт разбира се има и далеч по-приятни места, макар и ограничени, все пак голям град е. Има и приказно богати кварталчета обикновено много близо или много далеч от центъра и понякога около реката, но там където са до реката е по-скоро извън Детройт. И обикновено почти всички те се намират до паркове.

След рухването на автомобилостроенето, най-големият работодател в Детройт е....едно казино. Хазартът там е легален. Следващите места са заети от разни болници, общината и каквото е останало от General Motors в Детройт. Имат си гръцки квартал, в който не са останали гърци, а предимно негри.


Всичко това много ни отклонява от идеята, но трябваше някак да влезем в атмосферата.

Сега, между Детройт и Уиндзор има и мост и тунел. Тунелът е точно в най-централната част на Детройт и от другата страна излиза някъде в покрайнините на Уиндзор. За този тунел се плаща, сумата не я помня, но беше нещо в рамките на 10 до 20 долара. Този тунел е естественият край на една доста добре направена градска магистрала, която влиза от запад и няма нито един светофар, нито едно кръстовище никъде, всичко е на няколко нива. Магистралата изглежда тотално не на място и като нещо направено с много държавна пара, защото минава през западнали квартали и индустриални зони все едно са минавали някакви бомбардировачи на американската армия, сринали са всичко със земята и в кратерите, 1-2 метра под нивото на всичко останало минава самата магистрала. Гледката е грозна. Но пък си караш с прилична скорост. И накрая стигаш до тунела и отбиваш за паркинга в центъра.

Та да, има и мост. Този мост няма нищо общо с Дунав Мост 1, донякъде има общо с видинския. Има магистрален габарит, вероятно минава и влак, макар че съм го гледал отдалеч само. Доколкото разбрах е безплатен. That's right, нищо не се плаща за него. За тунела - да, за моста - не. Съдейки по ярката червена боя, очевидно го подържат в доста добро състояние. Много натоварен също. Този мост е извън централната част на Детройт, някъде далече, но се вижда добре. По ограничените ми наблюдения, тунелът не се ползва от много хора. Трафикът по моста е с порядъци по-интензивен. Може би обаче съм уцелил такъв момент, не знам. Но гледах известно време изхода на тунела, нямаше много автомобили. На мостът имаше доста.


Най-странното (и ужасно вадещо разни асоциации нещо) е че в Детройт хората вярват че канадците ще ги извадят от незавидното финансово положение в което са. Оттам и няколкото големи казина, които привличат канадски клиенти. Канадците обаче не са тъпи и са си направили и те едно голямо казино в Уиндзор, което ясно се вижда от Детройт. Сега техните казина не са като нашите, те са огромни комплекси с хотел, казино зали, голям двор с фонтани, басейни и атракции, молове и т.н. "Казино" в техния смисъл там е като мини-град тук, един вид малък курорт. Но междуграничната търговия ври и кипи и наистина има доста канадци които ходят в Детройт на шопинг. И обратното. Някои неща са евтини в САЩ, други - в Канада. Но като цяло не мисля че това ще ги спаси. Това което ще ги спаси е да хванат нещата в свои ръце, да си оправят образованието и да влязат малко в 21-ви век, макар това да е само мое мнение, не знам, грубо е да давам такива оценки.

Дали това има нещо общо с Русе и Гюргево и моста и евентуалния тунел? Вие ми кажете. Аз намирам някои ужасно силни прилики, но и някои ужасно силни разлики. Но да, там си имат и мост, и тунел. Личното ми мнение е че от въпросния тунел чисто икономически не са спечелили много. Въпреки това последния е придал малко по-различен отенък на нещата, в смисъл доста по-добре са се интегрирали с отсрещните канадци по някакъв начин, някак символизира цялата работа. Иначе спокойно щяха да си останат и с моста де.



 
« Последна редакция: март 22, 2015, 06:07:42 от n00b » Активен
Русенец
Hero Member
*****
Неактивен Неактивен

Публикации: 1820


Профил Ел. поща
« Отговор #14 -: март 22, 2015, 01:58:56 »

Благодаря за описанието, n00b, много увлекателно и интересно! Smiley Направо си написал малък пътепис.
Сега, Русе чак с Детройт няма как да го сравняваме. Детройт е едно уникално падение, ние нито сме в такава депопулация, нито сме в такава деиндустриализация. Кютаме си кротко, долу-горе с темповете на страната, което никак не е добре, но не бих го нарекъл катастрофа. Катастрофа в смисъл на детройтската по Дунав може би преживява в момента Видин. Разбира се, трябва да се вземат предвид и разликата в съответните мащаби.

Относно детройтските мост и тунел, както си го описал, та те дори не са в пряка конкуренция - за тунела се плаща, за моста - не. Очевидно моста е държавен (частен предприемач няма как да не събира такси, освен ако държавата не му плаща някаква годишна сума за издръжка по споразумение, но в САЩ, доколкото знам, няма такава практика и се събират такси), а тунелът частен. Вероятно мостът е построен от американската държава с цел да се улесни развитието на града, да се подобрят трансграничните комуникации, сам каза, че държавата излива много пари там в инфраструктура - магистрали и т.н.

При нас имаме доста различна ситуация - имаме един морално остарял мост, с ниска пропускателна възможност. Вариант 1: разширяване и пълна реконструкция на моста - практически трудно възможно, според мен, а и икономически нерентабилно, това означава да останем без мост за известно време с всички последствия за бизнеса и населението; вариант 2: втори мост тип видинския - признавам, това е най-възможния вариант с оглед на реалностите; вариант 3: тунел - тук вече трябва да се направят изчисления за себестойността, поддръжката и т.н. в сравнение с моста, да се види рентабилността. При всички положения, тунелът ще е държавен, както и моста, както е и сегашният Дунавмост, т.е. при нас таксата ще е унифицирана и за хората реално няма да има значение откъде ще изберат да минат. Детройтският вариант не виждам как ще се осъществи тук, едното платено, другото - не.
Активен
Страници: [1] 2   Нагоре
  Изпечатай  
 
Отиди на:  

Страницата е създадена за 0.079 секунди с 25 запитвания. (Pretty URLs adds 0.019s, 2q)

Google e прегледал тази страница октомври 06, 2019, 04:58:42